sobota, 25 lipca 2015

Apokalipsa, 29 - Antypas z Pergamu

Aniołowi/posłańcowi zboru/zgromadzenia w Pergamie napisz: To mówi ten, który ma ostry miecz obosieczny. Znam Twoje czyny, i wiem, gdzie mieszkasz - tam, gdzie tron Szatana - a trzymasz się mojego imienia i nie wyparłeś się / nie odrzuciłeś mojej wiary nawet w dniach, w których Antypas, mój wierny świadek, został zabity u was, w siedzibie Szatana
Obj. 2,12-13 PD

Wg Wikipedii Antypas był biskupem Pergamu*. Wszystko, co o nim wiadomo, praktycznie pochodzi z tradycji kościoła prawosławnego. Stracony za bycie wiernym Jezusowi: wierny mój świadek.

Inny tekst, którego pierwotnego pochodzenia nie znalazłem, a który kopiowany jest na wielu blogach/forach i podpisywany różnymi nazwiskami, mówi o historii o Antypasie, pochodzącej od Tertuliana lub bizantyjskich kompilacji. Stało się mianowicie tak, że pergamscy kapłani mieli sny, w których ich bogowie żaliły się, że będą musiały opuścić miasto z powodu obecności (a więc i działalności chyba?) w nim Antypasa. Cytat z historii:

Wtedy kapłani podburzyli tłumy czcicieli zagrożonych bóstw, porwały go i postawiły przed swoim trybunałem. Antypas odrzekł im: „Czyż fakt, że tak zwani bogowie i panowie tego świata tak bardzo obawiają się mnie, śmiertelnego człowieka, tak że muszą aż czmychać z miasta, nie powinien pouczyć was, że ufność, jaką w nich pokładacie jest próżna?”. I na tej podstawie przekonywał ich o mocy i wielkości Chrystusa. Oni jednak wpadli w szał, zaciągnęli go przed świątynię Artemidy i rzucili do wnętrza spiżowego pomnika w kształcie byka, który następnie rozpalili do czerwoności**.

Idąc dalej: skoro Jezus nazwał ten okres, w którym Antypas żył, a potem został zabity, "dniami Antypasa", a ludzi z tamtego kościoła/zboru chwali za trwanie przy Nim pomimo życia w takim okresie, to wyciągam stąd wniosek, że nie tylko Antypas został potraktowany w ten sposób. Być może więcej ludzi, a Antypas był tylko początkiem. W końcu owe bóstwa mogły "uskarżać się" na każdego jednego, który wierzył w Jezusa, w Syna Boga, a nie w jakieś wymyślone nie wiadomo co.

* - Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Antypas_z_Pergamonu.
** - Tutaj źródło z mateusz.pl: http://mateusz.pl/mt/js/Jacek-Swiecki/Tam-gdzie-powstawala-Apokalipsa-sw-Jana/16-Miasto-wyniosle.htm





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz