wtorek, 7 stycznia 2014

Bóstwo, Trójca, cz. 6 - Bóg Ojciec

Przyjrzyjmy się więc bliżej Bóstwu. Najpierw Bóg Ojciec:

Przez całą Biblię Bóg nazywany jest Ojcem. Nawet w czasach starotestamentowych Bóg był nazywany Ojcem (5 Mojż./Powt. 32,6: Czyż nie jest On ojcem twoim, stwórcą twoim, Czy nie On cię stworzył i umocnił? - BW, BT; Iz. 63,16: Boś Ty jest Ojcem naszym! - BP). W Nowym Testamencie Bóg również jest konsekwentnie nazywany Ojcem. W samych tylko ewangeliach Jezus odnosi się do Boga jako do Ojca 170 razy (choćby w Mat. 6,9, w słynnej modlitwie Ojcze nasz). Jest to odniesienie do Boga jako faktycznego ojca Jezusa urodzonego na ziemi. Jezus jest naszym ludzkim bratem. To czyni Boga również i naszym ojcem. Wszyscy więc jesteśmy dziećmi Boga.

Bóg Ojciec:

  • trwa od wieczności - Rodz. 21,33: I nasadził Abraham drzewa w Beerseba, i wzywał tam imienia Pana Boga wiecznego (BG); Ps. 90,2: Zanim zrodziły się góry, nim powstała ziemia i okrąg jej, od prawieków aż po wieki Ty istniejesz, Boże (BP);
  • stwarzał świat - Ps. 102,26: Tyś niegdyś stworzył ziemię i niebiosa są dziełem rąk Twoich (BP); Ef. 3,9: ... na czym polega tajemnica planu [zbawienia], ukryta od wieków w Bogu, Stwórcy wszechrzeczy* (BP);
  • jest wszechpotężny - Mat. 28,18: Ale Jezus przystąpiwszy, mówił do nich, a rzekł: Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi (BG) [ten fragment dotyczy co prawda Jezusa, ale świadczy też o tym, że skoro dana jest mu ta moc, to dana mu jest ona skądś, a skąd - o tym Jezus wiele razy wspominał, zawsze wskazując na Ojca - dop. wł.]
  • posiada całą mądrość - Job 28,20.23: Skądże więc mądrość pochodzi i gdzie jest kolebka wiedzy? Sam Bóg zna jej drogę; On wie, gdzie jest jej kolebka (BP); Przys. 2,6: Pan bowiem udziela mądrości, z Jego ust [pochodzą] wiedza i zrozumienie! (BP);
  • wie wszystko - Job 37,16: Czy rozumiesz coś z tego, jak chmury wiszą, cuda Tego, który pełen jest mądrości? (BP); Ps. 139,2-4: Ty wiesz, kiedy siedzę i kiedy wstaję, rozumiesz myśl moją z daleka. Ty wyznaczasz mi drogę i spoczynek, wiesz dobrze o wszystkich ścieżkach moich. Jeszcze bowiem nie ma słowa na języku moim, a ty, Panie, już znasz je całe (BW);
  • jest wszechmogący, może dokonać wszystko, czego tylko zechce - Mat. 19,26: A Jezus spojrzał na nich i rzekł im: U ludzi to rzecz niemożliwa, ale u Boga wszystko jest możliwe (BW);
  • ma dostęp do każdego miejsca - Ps. 139,7-12: Dokąd ujdę przed duchem twoim? I dokąd przed obliczem twoim ucieknę? Jeśli wstąpię do nieba, Ty tam jesteś, a jeśli przygotuję sobie posłanie w krainie umarłych, i tam jesteś. Gdybym wziął skrzydła rannej zorzy i chciał spocząć na krańcu morza, nawet tam prowadziłaby mnie ręka twoja, dosięgłaby mnie prawica twoja. A gdybym rzekł: Niech ciemność mnie ukryje i nocą się stanie światło wokoło mnie, to i ciemność nic nie ukryje przed tobą, a noc jest jasna jak dzień, ciemność jest dla ciebie jak światło (BW);
  • jest niezmienny i stabilny - Jak. 1,17: Każde dobro i wszelki dar doskonały przychodzą [do nas] z góry od Ojca światłości, który nie podlega zmianom i kolejnym zaćmieniom (BP);
  • jest święty - Ps. 99,9: święty jest Pan, Bóg nasz (BG);
  • jest sprawiedliwy z natury - Ezdr. 9,15: Panie! Boże Izraela! - Ty jesteś sprawiedliwy (BW);
  • jest sprawiedliwy w swych sądach - Ap. 22,12: A oto przyjdę wkrótce, a moja zapłata jest ze mną, aby oddać każdemu według jego uczynków (BGU);
  • jest łaskawy, dobroduszny - Iz. 55,7: Niech niegodziwy porzuci swą drogę i człowiek nieprawy swoje knowania. Niech wróci do Jahwe, a On zmiłuje się nad nim, do Boga naszego, bo hojny jest w przebaczaniu (BP, BT);
  • jest przychylny - Tyt. 2,11: Bo objawiła się łaska Boga, która zbawia wszystkich ludzi (BP), [i jeden z moich ulubionych tekstów - Jer. 29,9-14: Albowiem Ja wiem, jakie myśli mam o was - mówi Pan - myśli o pokoju, a nie o niedoli, aby zgotować wam przyszłość i natchnąć nadzieją. A kiedy mnie wzywać i ustawicznie modlić się do mnie będziecie - wysłucham was. A gdy mnie będziecie szukać, znajdziecie mnie. Gdy mnie będziecie szukać całym swoim sercem, objawię się wam - mówi Pan (BW, BP)];
  • jest prawdziwy - 1 Jana 5,20: Wiemy także, że Syn Boży przyszedł i dał nam zrozumieć i poznać Prawdziwego [Boga]. My jesteśmy w tym Prawdziwym - w Jego Synu, Jezusie Chrystusie. On jest prawdziwym Bogiem i Życiem wiecznym (BP);
  • jest czysty - Hab. 1,13: Tak czyste są Twoje oczy, że nie możesz patrzeć na zło, nie możesz znieść widoku bezprawia (BP, BW);
  • jest kochający - 1 Jana 4,8: Bóg jest miłością; Jer. 31,3: Z daleka ukazał mu się Pan: Miłością wieczną umiłowałem cię, dlatego ustawicznie miłosierdzie ci okazuję (BW, BG).

Wszystkie te charakterystyczne cechy są adekwatne wobec drugiej i trzeciej osoby Bóstwa. Nie istnieją żadne "rangi" pomiędzy tymi osobami. Te wymienione cechy pokazują jaki Bóg jest, mogą tak samo określać Boga Ojca, Boga Syna i Boga Ducha Świętego.

* - Przekład Biblii Gdańskiej, BGU oraz angielska Króla Jakuba (KJV), które oparte są na innych manuskryptach, podają nawet "więcej szczegółów" nt. tego stworzenia: ukrytej od wieków w Bogu, który wszystko stworzył przez Jezusa Chrystusa (BGU).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz